Tuesday, February 22, 2011

debaran result sPm

baru je sat tadi gEe call ndia....tgah best duk landing2 pekena earph0ne n lagu2 dtelinge naek s0re gEe....dye nie bff ndia at skula....
gEe:: ep..xdak kije len, g0yang kaki a tuh...
ndia:: dh 2 nk g0yang pe lgiknye...
gEe:: aq nk tny k0 bile sbnarnye result kua???
zzuuuupppppp!!!
s0alan tuh menyentak karun kn ndia...
actually...mmg slme nie ndia slalu gk trpkir ble result kua...
tp kali nie bwu rase debarannye...
ya tuhan.....bile ek???
ndia xpnah un serius lam d0a2 sal exam nie...
mmg a d0a tuh ari2 tiap2 pas smyg...tp...0wg ckp d0a y sies2 mintak tuh, msti 0wg tu akn nangis an...tp muke ndia slambe je...mybe sbb dh d0a bnde sme ari2 kut....
n kali nie bru trtnye2 d0a y dp0hon tuh akn trmakbul x...?...
sumenye ketentuan Allah...

ndia:: err...gEe...aq p0m xsure ble...=\ c0z byk sgt kabaq2 anginnye....
gEe:: 0wg ckp 28/2 nie an?...
ndia:: aq sure bkn bln 2...(xtaw bkp sure ngt2...tp mmg wse g2...mybe xredy ag nk amek bln2..)
gEe:: ykin err mg 0p, mg wse mg kmenterian pljaran ke?...
ndia kte:: emm...n0 k0men...aq mls nk pkir2...bile2 p0m result tuh akn kua gk an...

nmpk er rilex..lam ati deb0r cm nk letup dh...
ble pkir n tenang2 mula...xd0p mnde laen y leh kite uat an slen d0a n tawakal je drpd lps exam smpai skrg....tu je y kite leh uat...
pers0alan nye cukup ke xd0a kite tu utk dmkbulkn 0leh AllAh...
n law ade rezki xkemane...
skali lagi...sumenye ketentuan Allah....

ndia un ade la cri at tenet cmne nk tenangkn ati an...drpd asyik duk pkir sal tuh je...cri la pepe y ptut an...
Doa-doa Yang Makbul:

1. Orang yang terdesak.
2. Orang yang teraniaya/dizalimi.
3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.
4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim & tidak memutuskan silaturrahim.

Tanda-tanda Doa Yang Makbul:

1. Terasa sesuatu yang menakutkan.
2. Menangis tatkala berdoa.
3. Terasa menggeletar.

Cara-cara Berdoa:

1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
"Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa ia berdoa"

2. Menghadirkan diri kpd Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.

3. Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.

4. Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

5. Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya).

n skrg ati mmg wse xtenang...slalu duk pkir.pikir sal nie....
ndia un jumpe d0a nie....
umi un ade pesan...law bace surah alam nashrah un bleh tenangkn ati...

Doa org yg mengalami kesulitan:

اللهم لا سهلَ إلاَّ ما جعلتَهُ سَهلا وأنت تَجعَلُ الحَزنَ إذا شِئتَ سهلا

Maksudnya: "ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yg Engkau mudahkan, sedang yang susah itu bisa Engkau mudahkan, apabila Engkau menghendakinya"

kite duk sebut tawakal2...tp kite taw x tawakal sbenar tu ape?....pas2 cri lam tenet n hyati mkne2 ye pat la jgak utk dpaham..

Ali al Qari pula menyebut tawakal adalah mengetahui dan yakin tidak ada yang mampu berbuat dalam alam ini kecuali atas kehendak Allah.

Abu Ali Ad-Daqqaq berkata, tawakal itu ada tiga tingkatan. Tawakal itu sendiri, kata Abu Ali Ad-Daqqaq: “Berserah diri, kemudian pasrah. Orang bertawakal berasa tenang kerana ada janji daripada Allah, orang berserah diri cukup dengan pengetahuan mengenai Allah dan orang pasrah reda terhadap hikmah Allah. Tawakal adalah permulaan, berserah diri adalah pertengahan dan pasrah adalah penghabisan.”

Kata Abu Ali Ad-Daqqaq lagi: “Tawakal sifat orang mukmin, berserah diri adalah sifat wali dan pasrah adalah sifat muwahhidin. Tawakal sifat orang awam, berserah diri sifat orang khusus dan pasrah sifat orang lebih khusus lagi. Tawakal ialah sifat nabi, berserah diri ialah sifat Ibrahim dan pasrah sifat Nabi Muhammad.”

Orang yang tawakal selalu menggantungkan diri dan menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah. Mereka sentiasa berlapang dada dan tidak resah bila dibelit masalah. Mereka tidak cepat berputus asa, sebaliknya sentiasa yakin dan percaya kepada kemampuan diri sendiri. Mereka hanya berserah (tawakal) kepada Allah selepas segala usaha dan ikhtiar dilakukan.

Tawakal satu ibadah hati paling utama dan akhlak iman paling agung.

smuge kejayaan jdik milik kite....amin...

~tinkayu 4 da read...uhu~

Wednesday, February 16, 2011

gadis Earph0ne..✿◕ ‿ ◕✿

0mey d0p?...actually this is n0t me,,,aha:P
c0mey..tp sayam.......=(
eh..dh2..ben0nye aq xm0 ckp sal nih...0wg nih jdik m0del muke atas p0st nie je...
kali nie aq b0san..
bile dh wase b0san::

b0san lagi::

n b0san::
-bek laa aq melalut s0wang...
b0sann giler.....giler xb0san gini wase....uhu nseb bek aq dh mrajinkn diri ntuk lyan bl0g2 nih...
aha...bsenye im always with my Earph0ne....mane2 aq pi msti tepek eArph0ne at linge aq...
mkn...tid0...tg0k tb...g jln....msti Earph0ne at linge....
(msuk tandas p0m same...) ahahaha_beg0m 0wp...:p
tp g2 a....mmg earph0ne...earph0ne...earph0ne....
bgi aq xslah....ape tah lagi skrg nie mmg aq bse duk s0wg....drpd jdik gile keb0sanan s0wg2..
drpd ckp s0wg2...0r maen s0wg2....bek kite dg0r rdi0 0r lagu2 s0wg2....ehe
(lawa x gmba nih...ehe...i like gamba katun c0mel2 cm ginie n ye bleh gerak2..)
sambung blik sal earph0ne...:p
tp an...ek0t m0od aq g0p nk dgar radi0 tuh...tg0k atas DJ....
bese h0p wahi b0k bek b0k bek...aq xlyan...
y aq nk dgar an lagu....bkn dgar ye sembang berapi an...ehe...umm -dh 2 kije dye...
law aq wse rjin2...n wse lar02 ngt kdang tuh aq dgar IKIM...bes...mcm2 ye sembang...
aq ske dgar sembang2 sal ilmu n agame2...dh a skrg nie nk dgar tzkirah un susa..arap kn rdi02 nie je a...tb jauh skali...aq bkn gadis tb...law sminggu mybe skali aq tg0k tb...
radi0 mmg 24jam a...skuwang2nye x a jdik katak bwah tmpurung nyi0r an...ehe

nie Earph0ne impian nadia muhamad...aq a tuh!...
0mey 0p....ehe law pkai nie mmg cute m0lek a...bgi 0wg2 y xcute cm aq pkai p0m nmpak cute g0p...bia a p0sen un...:p ahaha skill amek ati diri...pepe al un...bnde nie mmg cute....
smbil2 dgar2 lagu un ley pkai skaf....nie...utuk duk umah je a...law nk kluar an pkai tudung...
mmg bi0l a law pkai nie g0p...haha...nti aq de sen byk2 aq bli sute...sute dh a...byk2 wt pe...adek2 aq t0bat xlyan bnde2 c0mel gnih...msing2 xd0p prasaan...:p
smbil2 lyan bl0g 0r fb0ok...im still with my earph0ne...uhu
dh lekat tabiat k0t...lgu2 lam tenet t0bat aq xlyan...apetah lgi lgu2 y abg simpan lam lept0p byk2....xtrsentuh lgs0m....uat pusake je lam lept0p...c0z..i still wit my earph0ne n nsep..xun wlkman...xun mp3...tu je ade....bwu nie..nsep jtuh lam lubang jamban...sket je aq wse sdeh...
mmg a ngis...ngis un xsmpai sejam...
law dlu earph0ne aq ilang...sarian aq susa ati...ngis xley kate a...aha beg0m 0p...bkpe au...
sampai umi slalu pesan...(pesan ke bleber xtaw a..) aq un jwb la sebaek2nye..

umi kate:: ndia wehhh...sdah2 la tu..earph0ne tu lekat kt linge skm0..
aq kate::dh tu mie? nie je na bley uat...nk uat cmne?...uhu
umi::ce dg0r g0p ngaji2 ke...
aq::umi..0wg tgah dgar la nie....

aq p0m sumbat sute earph0ne sblh linge umi..
(nseb bek time tuh aq psang IKIM....sdang m0lep ye tgah uat taranum...uhu)
umi un syum...senang ati capur taw aq dg0r ngaji...
nie...0wg dgar rdi0 bgus2 nie time2 mlm je...uhu kul2 10 0r kat2 nk tid0...
law x...susa gk nk dgar..
s0eek umi...kdg2 tuh umi kne ckp byk2 kali ngn 0wg..c0z 0wg xdgar sbb earph0ne kt linge...
tp umi elek je..mybe dh bese ngn prngai anak dare ye s0wg nie...uhu

dgar rdi0 arie2 uat kite wse cerie..law sdeh2 un wse xsdeh mne...law marah un kdg tuh ley surut cpt2...ehe act, kne ek0t ats lgu a...nsyid2 un ag bes...n bgi aq..aq xske lgu2 y gnas2 cm nk aj0p g0coh...aq ske lgu2 y sl0w lmbut...n lgu2 y c0ol...rep un bleh a...p y x nebeng2 ngt...
rep bese2 je...ehe pmilihan lgu gk an mncerminkn prwatakn kite...
mmg aq xske gnas2...uat pe an?...
wse cm huru hare je linge law dg0r lagu 0r muzik dung dang dung dang...
bek lgu bese2...layan~ n tenang...jiwang un bereh g0p...ek0t time...:p
sambil2 lukis un aq dgar lagu...act, aq nie mmg wahi lukis...aq xpndai nk luah pepe y aq wse kt 0wg...aq un xpndai nk c0ret pepe y aq wse kt lam diary 0r pepe jer sbgai luahan prasaan...
aq xpndai krang puisi nt0k jiwang2...uhu aq p0m xpndai ane lkis...tp law aq lkis ley a nmpak muke 0wg 0r bdan ye n pepe je y 0wg ley pham pnde pe y aq lkis....ehe
dh mmg kijean aq ari2 lukis...
lukis+dg0r lagu+nynyi=nadia
0mey 0p aq lkis...??ahaha prasam 0p....
bia a...:p
bile pkir2 blik an...n0rmal a tuh an wit earph0ne 24jam....bkn susah...
n aq wse bkn aq s0wg lam dunie nie mgalami prangai sebegini....rmai ag y ske dgar lgu n nynyi cm aq...nie...bukti y xbrape nk kuatnye gamba bwh nie ah...ramai uh duk ngn earph0ne...aha

n besenye...aq ske sgt2 law aq dgar lgu mri la adek aq y b0ngsu kali tuh...
(drjah4 dh pdhal...tp bwase dri ye kcek agi...mnje deyner pey,,)
mari2:: ya..n0p dg0r g0p...mg sblah..aq sblah...
aq p0m shre je a ngn ye...xkesah mne un adek2 an...drpd ye duk kacau2 aq..bek la ye duk diam2
dgar lgu ngn aq an...aq p0m...sharing is caring an...ehe
ag msre wase....nti aq kawen un aq still nk wse shre earph0ne ngn laki aq...
uhh...ala2 mnje2 gtuh....ahahaha uat gal0p!

nie eklan jer....aq p0m xd0p aq stkat nie earph0ne lawa n c0mey n mahal gnie...

y nie l0p bkn tep0n aq....aha just aq tg0k cm lawa plek er...aq un upl0d alu a...
0mey 0p...?? (beng uat2 rab0n a kate xc0mey...aha)

tuh a psal mcm2 lgu aq taw...law lgu 0mputeh tuh liat sket a...taw2..taw nyanyi je....mkne kdg tuh xtaw un....aha law surah2 lak...stkat y leh ek0t n engt aq engt a...law x aq lbeh snang dgar je...tk0t salah 0r lari mkne...d0se....law lagu mmg aq wahi nynyi same...salah xpe...xd0se...agp0m bkn nye susah kt 0wg len an...kite nk iburkn ati sndirik...
aha (k0ya s0re bes)
muslimah an mmg xley nynyi2...s0re tuh aurat...2 a psal...p aq nynyi2 sl0w2...kt umah bwu kuat2...xd0p aurat s0re dh...n dlu kt asrama....d0m aq tuh ari2 dg0r aq nynyi,,,ehe..
n ade g0p ltar2 blakang smbung aq nynyi....almaklum sajalh nf0m xley bwak kt asrama...
earph0ne un 0t0metik xd0p...aha besenye aq nie la jdik radi0 kwn2...bia a d0wg marah p0m..
radi0 tetap terpasang...aha
n 4 da last....this is s0me girl i jumpe in fb0ok....
best sgt3 ye nynyi...mybe nie udak2 u 0r k0lej...0r still high skul...
c0z ye pkai jilbab...cm aq dulu kt skula...tp stkat nie aq nynyi xd0p a rakam2 uat2 vde0 n msuk mne2 siaran 0r tenet...aha
pepe al un layan a lgu nie...da jdik febret aq smenjak 2 menjak nie...
nie lgu 150juta~spe aw nynyi aq xengt dh....
umm...layan~

video
(t0 awk y nynyi nie::: sye amek yep vid awak nie...uhu sweet ngt ekp0m..
best...tp ben0nye xley nynyi terang2 gnie n men gitar...
stkat sye blaja la sye taw cmtu...pnjelasan lbeh sye xrti nk ckp...lukis reti lah...aha c0z im n0t prfect t0o...)

~tinkayu 4 da read...uhu~

Tuesday, February 15, 2011

valentine VS maulidur Rasul

sejarah vatentine stakat aq taw;

Terdapat pelbagai sumber yang berbeza-beza menceritakan tentang asal-usul Hari Valentine. Yang nyata, tidak satu pun memberi kebaikan kepada kita sebagai umat Islam dan hamba kepada Maha Pencipta. Sedarkah kita, salah satu sebab kewujudan Hari Valentine ini adalah kerana kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada tarikh tersebut. Manakala orang yang menjadi dalang kepada kekalahan itu adalah seorang paderi Kristian, Saint Valentine. Lalu, 14 Februari 1492 dinamakan Hari Valentine dan dianggap sebagai hari kasih sayang kerana Islam dianggap sebagai agama yang zalim. Bukankah dengan menyambutnya, kita sendiri menghina agama kita yang suci? Kejinya jika kita begitu!

Antara sejarah yang lain pula menyebut, Hari Valentine diambil daripada nama paderi Saint Valentine atas kesungguhannya mempertahankan hak para tentera di zaman pemerintahan Claudius II untuk berkahwin. Ini kerana, semasa Claudius II memerintah kerajaan Rom, beliau menghalang tentera-tentera Rom untuk berkahwin kerana pada pendapat beliau, mereka akan lebih kuat dan tabah untuk berperang jika masih bujang. Namun secara senyap, Saint Valentine telah melakukan upacara pernikahan dan ini mendatangkan kemarahan Claudius II. Lalu, paderi itu dihukum gantung pada 14 Februari 269 Masihi.

Jika kita menjadikan ini sebagai alasan untuk menyambut 14 Februari, dek kerana kesungguhan seseorang menegakkan hak manusia untuk berkahwin, mengapa pula penghormatan itu harus diberi kepada seorang paderi Kristian? Sedangkan di kalangan utusan Allah semuanya banyak berkorban demi cinta mempertahankan agama. Kenangilah rasa cinta dan kasih yang tak terhingga Rasulullah SAW yang banyak berkorban demi kita, umatnya yang amat beliau kasihi. Sungguh, jangan pernah kita meletakkan penghormatan itu lebih tinggi kepada pemimpin dari kaum kafir berbanding pemimpin teragung kita, Muhammad SAW!

Kita sedia maklum, sesuatu perayaan yang tidak berlandaskan agama Islam pasti mendatangkan sejuta keburukan dan kebinasaan. Lihatlah, berapa ramai anak-anak gadis seagama yang telah terkulai layu di tangan kekasih hati hanya demi membuktikan rasa cinta yang berinspirasikan Saint Valentine? Berapa ramai pemuda-pemuda yang menggalas tugas khalifah di muka bumi melakukan maksiat dan zina demi tarikh yang dianggap keramat itu ? Segeralah kita membendung sambutan Hari Valentine. Jangan biarkan benih kesesatan menumbuh lalu menjadi pohon yang menutupi sinar iman di dalam hati.

Ingatlah firman Allah, "Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu."

(al-Baqarah:120).

- Artikel iluvislam.com

semaikn cinta buat junjungan kita...:

Rasulullah SAW merupakan pesuruh Allah Taala yang diutuskan kepada umat Islam dan seluruhnya. Sebagai umat Islam yang beriman maka wajiblah kita mentaati segala perintah dan suruhan yang datangnya dari junjungan besar Rasulullah SAW tanpa membantahnya walaupun sedikit. Perintah mentaati rasul-Nya amat jelas dinyatakan di dalam nas-nas dari al-Quran al-Karim ataupun al-Hadis antaranya:

Firman Allah Taala bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada rasul (Rasulullah S.A.W) dan kepada orang-orang yang berkuasa dari kalangan kamu. Jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah (al-Quran) dan sunnah rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

(Surah an-Nisa: ayat 59).

BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH SAW

Firman Allah Taala bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikkan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W), wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Surah al-Ahzab: ayat 56).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Orang yang bakhil ialah mereka yang disebut namaku akan tetapi ia tidak berselawat kepadaku. (Riwayat al-Baihaqi).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali maka Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali. (Riwayat Muslim).


~tinkayu 4 da read...uhu~

bingkisan rindu ✿◕ ‿ ◕✿

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Sudah bertahun lama
Kita tidak lagi bersua
Hanya tinggal kenangan
Yang tak mungkin kita lupa

Kirimkan khabar selalu
Seiringan hembusan bayu
Sekadar pengubat rasa rindu dikalbu

Pantas masa berlalu
Meninggalkan kita semua
Tanpa disedari bertambahlah usia kita

Potret lama masih kusimpan
Kubingkaikan kenangan
Hingga terkadangku
Tersenyum sendirian

Oh perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapanku kau kan bahagia selalu

Padaku engkau penghibur duka
Pengubat hati resah kecewa
Dikala malamku kau bawa cahaya

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapan ku kau kan bahagia selalu

Sematkanlah bingkisan rindu dikalbu..
✿◕ ‿ ◕✿ miss k0wg sgt3.......

~tinkayu 4 da read...uhu~